Thursday, October 23, 2014

Apsal aku ada 2 akaun Facebook

Aku ada 2 akaun facebook.
Yang original account created dlm tahun 2008, memula aku buat main game and then add orang byk2, majoriti foreigners lah.
Yang kedua created tahun 2011, disebabkan 2008 punya account tu dah di'misunderstood'.
So camni la, 2008 tu international account, 2011 tu domestic.
Skang purpose dah lain.
Aku dah jarang gila main game fb.
Yang kekal friend2 bekas aku men game dulu yg masih posting mende2 besh.
2008 tu main account aku.
Aku otometik login account 2008 je.
2011 optional.

2011 aku add bebudak opis, bebudak forum, member2 yg domestic la, tade omputeh.
So kalo aku nak baca local news ke, gosip ke fitnah ke, aku login 2011 punya.
Tapi mainly aku prefer 2008.
Ada jugak geng2 domestic, mcm incek najmi, yang posting tade personal sgt and mostly yg buleh relate dan sgt informative bagi aku.
So selagi sapa2 yg aku rajin like tu maknanya depa dlm news feed aku.
Ada jugak aku blok dalam news feed sebab posting tah pape, but I still want them in my friend list for entertainment purposes.
Yang iklan, tagging2 tu mmg tak dapek la kuar kat timeline aku kan, aku dah blok in approval queue dari awal. ngehngeh

Page yg aku follow pon restricted jugak.
Kalo 2011, ada jugak page2 lawak ke atau news2 ke, tapi kdg2 aku tamau baca.
Banyak sgt fitnah.
Bygkan letak satu gamba pon komen kat bawah tu buleh jadi satu citer lengkap tah pape.
Byk sgt pakar politik/ekonomi/ustad/ustazah jadian kat fb ni.
Paling fani, nak bagi kuar hujah dia, dia kopipes stuff also from the internet/facebook kunun hebak kan.
Wow, people do believe everything on the internet.
Kdg2 aku join sebab nak baca komen je. Menghiburkan.
But mostly I avoid it.
Sometimes 2011 account frustrates me.
Sebab majoriti melayu, islam, Malaysians, but most of my fb friends dalam 2008 punya account pon lagi behave and ada ethics dari Malaysians ni.
Memalukan.

2008 punye account biasa la page2 mcm Buzzfeed, The Oatmeal, Huffington Post, Grumpy Cat, 9Gag, yg semua2 page2 tahyul tu lah.
Kdg2 aku lagi up-to-date pasal news kat oversea dari local news, mcm kes kat Ferguson haritu.

2011 aku login biasanya via phone je.
Kdg2 bila login via lappie, baru aku rajin bukak page tu page ni, komen tu komen ni, like ape yg patut.
Kdg2 aku bukak Timeline kengkawan yg lama tak dengar citer.
Tu yg kdg2 aku tak tahu sgt kesah dorg mcm ketinggalan LRT.
So sape2 yg terberanak ke, ada kes kematian ke, menikah ke, menikah lain ke, lari gi Siam ke, kalo ko fren dgn 2008 account, aku dpt tahu daily. Mcm Puan Nana-senget beranak semlm, alhamdulillah selamat membiak dah dia. 
Kalo ko fren 2011, seminggu la lambat aku tahu, campo lagi dgn mod lampi aku dtg skali skala ni.

Ok la, aku ada setengah jam lagi seblom masuk keje, aku nak main Sims.


No comments: