Saturday, December 05, 2009

movie review: Felon

ekceli aku donlod citer ni sebab Val Kilmer je
dan aku letak dalam portable player aku, saja2 nak layan taim tunggu bas, dalam lrt, blabla
so low expectation je la
sebab citer ni release pon limited, dan seteret ke video je
aku rasa korg mesti tatau kan pasal citer ni



citer ni berkisar tentang mamat ni, Wade Porter (Stephen Dorff - bopren), yg kene incarcerated sebab accidentally bunuh pencurik yg masuk rumah dia
dia ni normal family man, dok ngan fiancee ngan anak laki dia
dia nye action sebab nak protect family dia
tapi nasib dia malang la
so dia masuk jail mcm tak pasal2 je
ondewey ke jail, ada samting happened yg buat dia terpaksa masuk dlm SHU (security housing unit) yg lebeh ketat security berbanding kat genpop (general population)
dia ni ekceli mcm mangsa keadaan je
naive masa mula2 masuk jail
dia bukan criminal ke ape, tapi mcm jadi mangsa
masa masuk SHU tu plak, yg prison guard mcm sgt sadistic dan corrupt
dia jadikan inmates sumer mcm tempat depa bersuke2 buat masing2 bertumbuk sesama sendrik
sampai mati pun ade
so Wade ni pon terlibat sama la

lepas aku tengok aku mcm holy shit
touching giler
mcm mana Wade nak hendel life dia dari luar ke dalam jail dengan keadaan yg sgt tertekan
pastu fiancee dia mcm nak blah sebab tak tahan tekanan
lakonan Stephen Dorff mcm sgt berkesan la
dan keadaan dlm jail tu mcm sgt realistic

last2 ekceli happy ending
tapi ada jugak yg jadi korban la

mcm kesian sgt la
sedeh
touching
one of the best underrated movies i've even seen

ni link2 aku bagi kalo ada korg yg berminat

http://en.wikipedia.org/wiki/Felon_%28film%29
http://movies.nytimes.com/2008/07/18/movies/18felo.html


aku kasik 4 bintang
donlod dan tengok

No comments: