Tuesday, September 09, 2008

am i racist?

aku tertarik ngan satu topik tu ekceli
pasal racism
mcm org melayu kutuk cine makan babi, org cine kutuk melayu pemalas ngan poyo
org cine ngan melayu kutuk keling, keling kutuk melayu pastu bertumbuk sama2

aku consider myself mcm fair racist kot
slalu gak aku cakap kalo tunggu orang, "ah janji melayu"
kalo nak buat miting ke deting ke, kalo setat kul 2, kene janji kul 1.30, sebab depa mesti mai kul 2 punye
mmg stended mcm tu
bab pemalas tu aku tatau sgt sebab aku byk bercampo ngan org melayu, mmg aku tengok level pemalas depa agak kronik aa
lagi satu melayu poyo
baru meniaga sket, untung baru dapat sket
dah poyo2 beli kete baru la, pastu berlagak nak mampos mcm ko sorang je ade kete baru di alam semesta ini
dan paling teruk skali ialah prasaan dengki khianat agak tinggi la
ni mmg aku hadapi sendrik
lagi satu, melayu ni suka judgmental ngan orang
ah takyah cite panjang aa mende alah neh

ah cine pun sama
aku tak sker sebab cine poyo dan look down ngan orang melayu
depa rasa melayu ni third-class citizen, pastu berlagak mcm omputeh
and then, they smell funny
banyak makan garlic kot
plus depa nye personal hygiene mcm sgt mengerikan, if you know what i mean

keling plak
oops sori kalo aku sebut keling
kang ada golongan mamak yg terasa
ye la india laa
they smell bad, pastu suka amek kesempatan, very opportunist
and then very the berlagak
kalo keling.. opss india, kalo kaya sket ke, keje besh sket ke, mmg depa ingat depa dah power
padahal keturunan depa tu zaman blom merdeka dulu mai dari india kaum paria mana tah

tapi pusing2 balik, tak semua mcm tu
aku walopun technically tak 100% melayu, tapi kawan2 aku byk melayu
depa loyal, baik, tak kedekut dan suke bagi makan pree
kalo balik kampung, ish feels so like home
depa tak berkira nak tolong2 ni
makan pun shedapp
dan ciri2 bopren aku nak pun mesti muka melayu gak sebab melayu ni hensemm.. hinss

cine pun makanan sedap2
aku sker
and then aku suka kawan ngan cine gak ekceli depa ni takde la teruk
kalau depa dah setat percaya ngan kita, depa kan jadi kawan yg baik
lagi satu cine ni tak judgemental
aku tak solat ke, aku pakai baju terkuar dada ke, depa tak kata apa
cine ni pun jenis tak pedulik orang
pasal tu aku lebih suke lepak tempat byk cine dari lepak tempat ada melayu
bayangkan kalo aku masuk mapley tempat melayu lepak, satu meja tu mesti terteleng2 pala tengok org yg masuk kedai
mcm nak telan orang pun ade
kalo tempat cine, ko bugil la kot takde de depa nak perati

keling plak
tak semua opportunist
aku mcm thankful sebab kawan2 india aku sumer besh2
senang mtk tolong, rajin, ngan tak kedekut ilmu

aku tak byk kawan dah mcm dulu
tapi pengalaman aku mengajar not to hate a race based on individual's actions
sadly skang, gap antara kaum2 ni sumer makin lama makin besar
tak mcm masa aku muda2 ngan kecik2 dulu
pasal ni aku rasa aku salahkan politik ngan pemimpin

tapi tu citer lain ah sengihnampakgigi

No comments: