Saturday, July 14, 2007

aftermath

aku rasa thankful sebab aku antara manusia pertama tengok OotP sebab kalau aku lambat sehari pun, dengan bad reviews yang aku dengar dan baca bersepah-sepah ni, maybe aku takkan pegi tengok at all
dan kalau aku tgk pun mesti dengan prasaan tak besh (tu kelebihan tengok show awal2 actually)

aku tak sangka jugak ramai yang TAK suka HP movie kali ni, lagi-lagi dari golongan pembaca
aku dah cakap awal2, expectation aku sgt rendah, agaknya tu salah satu sebab aku suka movie ni.

setakat ni, aku blom blog-hopping kat mana-mana blog HP fans lain untuk baca what they think, sebab mungkin akan mempengaruhi penulisan aku yang ni, or not.

anyway, hipotesis awal aku apsal korang ramai tak suka movie neh:
  1. Buku dia sgt panjang, so masing-masing punya favourite part berbeza.. so ramai ferast bile rendition part yg dorg suka tu sama ada kene altered atau takde sama sekali
  2. Tak banyak action, tak banyak twist, susak nak paham
  3. Boring, sebab mcm citer berkisar teenager-angst je, fokus kat watak utama instead of kasik watak-watak tempelan lain equal screen time (mcm GoF)
  4. Expectation tinggi sangat, so bila tgk kat screen dah lain, rasa frust la
  5. Excitement tu mcm kureng, maybe sebab promotion kureng, tak mcm GoF atau PoA, di mana promotion giler babih
  6. Banyak watak ditiadakan atau memandai-mandai ditukarkan malah dikurangkan
  7. Banyak bende tak kene explain, biar tergantung je (PoA pun sama kalau korg telek betul2 la)
  8. Yang pembaca buku plak, ade yang mandai-manda gi ulangbaca OotP seblom tgk movie ni, mmg la lagi lapan juta kali ferast
tu jer kot aku dapat pk

bagi aku, surprisingly, i like this movie
aku rasa sempoi jer
bagi noobie mcm David Yates, nak sumbat sumer bende dalam 2-hour movie mmg giler susah
tapi bagi aku sikit-sebanyak dia berjaya
aku dapat feel la jugak, cuma aku rasa Dementors tak sescary mcm dalam PoA aa haha

my rating still stands, 4.5 bintang
i would go, pay and watch it again
this came from the person who used to hate HP movie so much, that she read and reread all HP books back-to-back FOUR times (no kidding) after the first two movies came out.

can't wait for HBP.


ni gamba lepas aku beli tiket
masa dalam kul 10 pagi kot
pepagi pun dah panjang
agak2 buleh teka tak ni wayang mana? hehe


ni poster 3D HP
yg first tu gambar abg Sirius terserlah kemachoan tu, sumer members of The Order of the Phoenix, lepas tu gamba geng-geng DA, last skali tu Death Eaters
aku rasa mcm nak angkut je poster ni bwk balek umah

No comments: