Saturday, April 07, 2007

Turtle Power




aku tak saba-saba balik nak citer pasal bende alah nih haha
aku dah tengoookkk
besh GILER hahaa

tatau la aku sorang jer rasa besh kot
sebab masa dalam bilik_gelap, aku sorang jer manjang tersengeh-sengeh dok hoooo hoooo hoooo hoooo
org lain senyap jer
atau pun dorang tak paham, aku sorang je yang paham hahaa
tak fun la camni kan?

aku gi tengok citer ni tanpa ada expectation tinggi
lagipun last animated CGI movie yg aku tengok, Monster House, is purely for kids, so aku anggap citer ni mcm movie live-action dia yg lama la, just targeted to kids.
disebabkan aku minat, dan trailer dia menggoda jiwa raga aku, aku nak tengoook jugak

and it's so fckin worth it.

bagi aku laa, it's probably just me kot, aku rasa TMNT ni agak darker than its predecessors
maybe org lain tgk expect mcm byk action kot, less plot atau character development, atau expect citer dia just for fun kot
bagi aku plak, character development dia superb, mcm bawak satu meaning baru dalam citer ni
bukan sekadar citer penyu buleh bercakap dan buleh main ninja jer, tapi penyu-penyu dalam citer ni appear more human than ever before

yg aku dok hoohooohooohoooo sensorang dalam wayang tu sebab aku tengok konfrantasi Leonardo ngan Raphael aa
mcm terlupa jap citer ni citer katun CGI hahaha
real giler to the last detail
lagi satu aku malu gak nak ngaku tapi citer je la huu..
ada masa aku terlupa yg dorang ni penyu sebab aku rasa perwatakan dorang sangat hensem dan macho aa wahahaha
Raphael siap cakap accent Brooklyn-ish lagik tu waaa mcm Detective Don Flack plak.. waa macho aaa
pastu Leonardo mcm sangat cool dan macho
tapi Raphael aa paling besh, just like i remembered, the cool hot tempered rebel yg kalau bukan penyu dia mebi sangat hensem wahahaha
cilake punye penyu
saper la punye idea kasik dorg jadik penyu, tader menatang lain ke

lagi satu perubahan nyata ialah April O'Neil
dia bukan lagi damsel pekejadah in distress mcm dedudu ayik nak kene rescue jer
skang dia dah jadik ass-kicking sword-fighting archeologist, still kapel ngan loser Casey Jones tu, cuma Casey Jones dah tak mcm loser dah laa
agaknya sebab pakai sore Sarah Michelle Gellar (Buffy) mcm watak pun ganazz mcm Buffy kot
cuma screen time dia terhad, dan skill dia tu mcm tiba-tiba jer jadik terer lawan-lawan
mcm without explaination
pastu chemistry dia ngan Casey tader, tapi chemistry dia ngan Leonardo plak ade
remember that mcm movie live-action dulu dia ada chemistry dengan Raphael, tapi mana bule kapel woii sebab different species

dari segi lawak dia, biasa la Michaelangelo yg byk provide, tapi byk lawak recycle aa
bule laa
aku rasa movie ni sebenarnya aim dekat older crowd, tapi humor yg dorg tonjolkan pada masa yg sama cuba nak appeal ngan bebudak
some hit and miss

plot dia, agak outregous sket, ala-ala X-Files, extraterrestrial, sci-fi stuff
mcm something wrong jer
tapi dorg buat something bagi nampak plot ni kene la
so takde la nampak tak logik, kira blend in la dalam citer ni
lagipun tader terhegeh-hegeh ke apa, sumernya fast-paced.

fight scenes.
wow.
especially, masa turtles tu lawan raksaksa #1
dan paling besh konfrantasi Raphael vs Leonardo
mcm emo gilerr aaa

voice acting.
generally good.
kecuali Splinter
mcm tak kene jer.. mcm tak cukup karisma

awek baru?
Karai - ketua foot clan yg baru, yg surprisingly tolong the turtles in the end
sore dia - Zhang Zi Yi
org cina jadik omputeh accent jepon haha

character development.
majoriti kosentret never-ending feud Raphael ngan Leonardo.
Mikey ngan Donatello mcm tenggelam
pastu Karai, aku mcm heh? saper ini pompuan?
pastu tak explain sgt apsal April O'Neil tetiba quit jadik reporter
Splinter punye scene tak byk, kdg aku rasa dia ni mcm Yoda pun ada, cuma tk baper developed.

sequel?
definitely.
Karai hinted in the end yg maybe Splinter ngan si penyu akan jumpa balik dengan 'someone from the past'
hohohoo
aku harap sequel dia akan kekalkan theme mcm ni, cuma byk perubahan patut dibuat pada watak-watak lain yg agak 'tenggelam' dan BRING BACK SHREDDER!
one more thing.
please please pleeeease let it be PG13? pleeeease

4/5 bintang
for TMNT fans yg ikut perkembangan - fully recommended, you'll love this movie.
untuk yg lelain, bule la kot, suka-suka, tak amek siyers sgt, bawak adik-adik, anak2 sedare, anak-anak etc etc

No comments: