Tuesday, October 31, 2006

The Prestige



akhirnyaaaaa
aku ponteng keje semalam wahahahaa

aku berminat nak tengok citer ni atas 3 sebab:
1. Christopher Nolan (he NEVER lets me down)
2. Christian Bale (he too, NEVER lets me down)
3. Hugh Jackman (he's practically gorgeous in EVERY movie of his i've seen)

citer ni mcm agak underdog eh?
atau aku ke yg tak mengikuti perkembangan..
oho bz maa

ok review aku pendek jer sebab aku tak baper 'gettit' citer nih
ataupun aku semakin lampi

Sinopsis sukatik kudin
citer ni pasal rivals between 2 orang magician.
Angier (Jackman) yang sangat hensem, i might add.. wuuhuu.. dan Borden (Bale) yang hensem jugak in his own way.. wheeheee!
agak memeningkan jugak la sebab aku sangka dorang punya rivals ni bermula dengan kematian binik si Angiers (oho Piper Perabo (heroin Coyote Ugly), aku tak prasan pun nama dia dalam castlist) disebabkan negligence by Borden dalam satu magic act yang went horribly wrong.
lepas tu dorang berlumba-lumpa saper yg dapat buat magic paling besh.
dan Borden berjaya mencipta satu megik yg besh giler babih, dan Angiers berusaha keras untuk dapatkan rasia megik tersebut, yg berakhir dengan trajedi..
last skaliii.. ada orang mati.. tadaaaa..
shaper?
mungkin predictable, dan mungkin tak..
terpulang la sama ada spesis yang lampi atau tak yang jadi audience citer nih.
in my case, aku lampi siiiiikitt

Oh banyak megik ke?
banyak la jugak, but nothing i've never seen before.
klu dibesarkan dengan megik David Copperfield ataupun drooling over David Blaine yg hensem tu rasanya apa dorang buat ni biasa-biasa jer
tader kasik hilang bangunan ke dok dalam perot dinosor 44 hari ke apa

Drool factor?
wahh menjamu mata aku.. seb baik dah abis pose..
abg_Logan mcm hensem aaaa.. rambut pendek wah wahh wahhhh!
tapi aku suka lagi Christian Bale.. walaupun dia tak sehensem dan segagah abg_Logan, tapi accent dia.. ohhh.. sore dia.. accent dia la.. owh cair syiall


Overall camner?
acting SUPERB!
aku rasa tu paling besh skali dalam citer nih

KECUALI.. aha!
Scarlett Johansson sebagai watak tempelan yang penyebok dan tader erti bagi diriku..
arggg.. apsal laa nak amek dia nih?
bukan watak dia penting sangat ponnnn
saper-saper jer buleh berlakon jadik performance assistant, ala pompuan lawa-lawa seksi seksi yg kita slalu tengok klu ada megik show tu.. yg slalu jadik mangsa kene potong dua, kene gergaji blablabla.. haa tu la dia

aku rasa klu Oscar, well at least Golden Globe tak recognize Christian Bale lagi aku tatau la..
he's bloody brilliant.
others pun besh
ahaha David Bowie totally unrecognizable dengan misai bangang tu wahahaa

plot dia ok la..
agak complicated, banyak flashback dalam flashback.
this is definitely not a story ko bawak kawan-kawan ko yg suka memekak dan buat distraction dalam wayang, atau bawak budak kecik (18PL dohhh!) atau bawak sorang member yg suka banyak bunyik atau banyak tanya, kalau suka tido dalam wayang takpe
tatau la, aku la kot, tapi citer ni perlukan kosentrasi yg agak lebeh sket sebab plot dia berbelit.

tapi bila dah sampai klimaks (apsal aku rasa perkataan ni mcm lucah jer aa?), ko akan macam wwwooooooooooooo.. patut laaa.. wwooooooo wwooooooooo

memula aku ingat Borden tu ada bipolar disorder ataupun amnesia of somesort
dan memula aku rasa Angiers tu sebagai victim and Borden tu is the bad guy
pastu lama-lama terbalik lak
tapi aku rasa Angiers tu bukan jahat, dia cuma obsessive sket.

banyak elemen mengejutkan.
tapi bagi aku laa.. story dia ok la..
tapi klu bukan pasal Nolan improvise novel tu lagi besh dan tanpa pelakon2 yg besh camni, citer ni akan jadi seboring citer Scorsese.. huahh!

aku kasik 3.5 bintang out of 5 je


No comments: