Sunday, October 01, 2006

makanan hari ni

aku sangat gumbira hari ni sebab sumer aku masak menjadi dengan skali harung je.. wuuhuuu!!
slalunya kalu lapan kali terai baru menjadik, tapi tatau la aura apa ntah ari ni akhirnya puding telor aku menjadi dan sangatlah lazat giler..

aku pakai resipi lain tak pakai resipi minah kat bawah nih
wohoo menjadik wheeheee



ok la walaupun tak perfect mcm dalam org len buat ke apa, lepas ni aku tau precisely camner nak buat jadik lawa..

aku buat camnih..

Ayag gula:
sikit jer, dalam 3 sudu, jgn boh air, boh dalam belanga kecik, bukak api selo giler babih..
bila dia kuar buih2 tu mcm dia tgh cair la, jgn kaco, kasik bia jer
lepas tu bila dia mcm nak kaler cekelat sket, tambah air dalam 1 sudu kecik
uiks.. jangan main campak jer.. sebab belanga tgh panas giler babih tu
bila boh air, dia bunyik.. sreeetttttttzzchhhhh.. pasti dia cair2, pastu tutup api
yg penting kat sini masa tgh masak air gule ni jgn ngada nak buat bende lain kang hangus gula tu aku tatau.
lagi satu berhati2 sket sebab air gule ni bila tgh panas mmg giler babih panas.. jaga2 kset.. silap2 tak raya kang.

SEMENTARA dok masak air gula tu, buleh la kuar periuk belanga yg buat kukus tu
ambik acuan dia, boh la ayag gula yg panas tu
goleng goleng acuan tu kasik ayag gule tu memenuhi ruang bawah acuan tu
klu tak cukup takpe bia kan, jgn mandai nak masak air gule lain..
manis giler kang aku tatau..

Puding dia
5 bijik telur
3/4 cawan gula halus
esen vanila
sumer kasik campur, dan kaco selo2.. jangan kaco beriye sampai telor tu berbuih
kaco sampai gule tu hancur la
pastu ambik satu tin SUSU CAIR, susu ideal tu la
masuk selo2, pastu tin tu jangan buang, isi air pastu masuk air tu dalam bende alah tu tadik
kaco dan kaco sampai sebati, pastu baru buleh buang tin tu klu takmo recycle la
pastu masuk la dalam acuan tu.. jengjengjengg

ramuan ni kira banyak tau.. mcm dalam gamba aku tunjuk tu
tu aku curik acuan kek span mak aku
pasal tu berlobang tengah ahahaha
aku carik acuan lain mcm tersorok kat mana2 tah malas aku nak basuh

haa pastu kukus la dalam 20-30 menet
lepas tu tutop api, ambik kuar bende alah tu biar sejuk kejap, baru masuk peti ais
bila dah sejuk, terbalikkan la puding tu atas piring ke pinggan ke apa ke
nanti yg air gule yg memula tadi akan cair dan memenuhi setiap ruang puding tu.. owhh giler beshhh..

---------------------

ni murtabak megi
sedap giler..
tapi byk sgt lebeh tatau la saper nak makan hehe


tapi last2 aku makan sushi gak
tatau yg banyak2 ni saper nak makan hehe

aku dok tingin sushi inari
yg manis2 nasik dalam tauhu tu.. honto ni oishi atashi no sushi desu hohoo berterabur nihonggo aku

aku bungkus2 ah puding telur tu nak kasik opismet-rumet aku hehe
dorg yg dok beriye print resipi sumer..
maklumla bulan pose bukannyer ada keje pun
dorg dok print resipi dok sembang2 pasal makanan, aku dok sebok donlod lagu hehe
tatau la bile aku dah kawen kang aku pun sebok citer pasal kain, buat langsir kat mana murah, masak kari kene boh bawang lebe ke, apa ke
ni dok sebok lagi pasal Harry Potter la, lagu apa besh, bile nak tengok Miami Vice, tahun depan Spider-Man baru kuar, pakwe tu hensem, blablabla
hohoo offtopik
ok la tata

No comments: