Tuesday, February 21, 2006

Superman

Superman is my least favourite superhero.
dalam bahasa melayunya, aku kureng minat sket Superman ni.
dalam sumer superhero yang dah penah difilemkan, aku paling suka sekali Batman, sebab dia TDH dan sangat kaya kot.. wahahahaha. gile pun gile lah asalkan kaya.
tapi aku rasa Superman ialah superhero yang paling waras sekali dan tak beberapa ada life issue dalam hidup dia.
lagi satu sebab Superman ni alien, bukan manusia kot, so dia punya saikologi agak berbeza sikit daripada saikologi manusia biasa..
ahaha mandai jer teori aku nih.

ok contohnya la, Batman, Bruce Wayne jadi Batman sebab dia trauma lepas nampak mak bapak dia mati kene bunuh.
Spider-man / Peter Parker lak, dia ni tader keyakinan diri langsung dan dia pakai suit Spider-man tu sebab lepas pakcik dia kene bunuh.
Superman senang jer life dia - Planet Krypton meletops, bapak dia hantar dia ke bumi sebab nak slamatkan dia, disebabkan dia ada power, so dia jadi la Superman.
so isu saikologi yang Kal-El / Clark Kent ni pulak agak sama sikit la dengan Peter Parker.
Dia tader self-konfiden.
lagipun mak bapak (angkat) dia tak kasik dia display power dia kat org lain.
sesaper yg rajin tengok Smallville, paham la maksud aku nih.

bagi aku Superman ni bodoh, lurus bendol, agak bangang , suka show-off dan aku rasa dia ni ada masalah split personality.
bodoh sebab (klu ada sesaper prasan la) Clark Kent ni tader konfiden nak ngorat Lois Lane (tapi dia taknak ulang kesilapan lama dia masa remaja dulu, di mana dia tader konpiden nak ngorat Lana Lang, akhirnya Lana kawen ngan orang lain), pastu bila finally dia tonjol diri dia kat public sebagai Superman, Lois Lane pulak yg tergelempiang dengan dia.
So bila dia pakai suit Superman tu, dia rasa dia buleh impress Lois Lane la.
dan disebabkan itu jugak, masa interview pertama untuk artikel Daily Planet Superman ngan Lois Lane, Superman yg maha bangang / show-off ni gi citer dia ada 2 kelemahan:

- dia ada x-ray vision, tapi dia takleh tengok through lead (logam)
- dia datang dari Planet Krypton (yang dah meletops sebab tukar orbit)

so orang jahat yg genius macam Lex Luthor baca interview tu dan dapat la manipulate kelemahan Superman ini untuk dia buat jahat.
so saper yg bodoh? Superman ke Lex Luthor? bagi aku padan la muka saper soh nak citer sumer kat reporter.. reporter tu lak minah kepoh.
kalu sesaper tgk Superman: The Movie (1978), pasal Superman sangat bodoh inilah yg buatkan Lois Lane mati.
bodoh bodoh bodoh.
dah la pasal dia bodoh, dia gi langgar pantang larang dia lak tu, gi interfere dengan human history, gi pusing dunia balik untuk bagi Lois hidup semula.
dah la pentai, degil lak tu.
dah ko buat salah, terima jer la org tu mati sebab ko mulot besar sgt gi citer sumer saper suruh.

err.. paham tak aku tulis apa nih.

ok la versi Christopher Reeves bagi aku sangat la hensem jugak.
macam wuuhuuu la jugak.
Superman: The Movie agak besh la, lagi-lagi versi dvd, sebab ada byk deleted scenes.
special effect dia mcm agak canggih la taim tu, mmg nampak Superman tu terbang real la.
Superman 2 bagi aku pun besh, cuma aku tak suka part dia hilang power hanya sebab dia nak bersama Lois Lane.
So fucking selfish, I'd say.
tapi scene dia lawan ngan 3 org jahat tu mmg superb giler laa.. mcm kesian la pulak kene serang berturut-turut.. tapi mmg besh.
pastu part dia nyesal pastu gi balik kat North Pole tu merayu kat bapak dia supaya power dia dikembalikan tu, ah mcm sad aa jugak, tapi bodoh saper soh nak tukar jadi human? hanya sebab sorang pompuan..
bodoh.
bapak ko tak susah payah la hantar ko ke bumi nak ngorat pompuan.
pastu nyesal.
pentai.

Superman 3 paling aku TAK SUKA, sebab Lois Lane tak ada, pastu aku tatau camner Clark Kent tu buleh suka balik kat janda muda si Lana Lang tu..
busan gilerr.. paling klakar dia lawan robot tu la.. ahahaha.. bangang bodoh betul.
Superman 4: The Quest For Peace, aha.. yg ni buleh tahan la jugak.
tapi Lois Lane dah nampak sangat tua.
pastu org jahat dia mcm hensem ahahaha.. penama ntah - Meteor Man eh.
ada scene yg lawak kan, mcm ada anak boss dia suka kat Clark nih, pastu Lois lak tgh kapel lak ngan Superman.
pastu dia gi buat date ngan dedua kan, kejap tukar jadi Clark kejap kene jadi Superman..
ada skali tu dia jadi Superman dia terlupa dia pakai spek lagi, seb baik tak kantoi.
pentai betul.

tapi Superman paling besh no 1 ngan 2, definitely recommended.

dulu aku rajin tengok Dean Cain ngan Teri Hatcher punyer versi, mmg agak best la, dan aku rasa Lois Lane versi Teri Hatcher adalah terbaik yg aku tengok, mmg perfect la.
Clark Kent versi Dean Cain tak mcm dalam komik la, sebab Dean Cain improvise Clark Kent tu jadi lain sikit - a bit more human kot.

Smallville sadly aku tak ikut sgt siri dia.
citer dia terutamanya Season 1 ngan 2 agak saiko la, mcm terasa la watak Clark Kent sangat menusuk ke dalan jantung aku la, cuma aku tak suka Lana Lang, terlalu perfect.
masih wujud ke pompuan terlalu perfect camtu?

Superman Returns?
ntah la dik..
teaser trailer dia buat aku teruja jugak.
mungkin ada yg gi tengok sebab expect ada aura citer Smallville kot kat sini.
tapi jgn lupa lak, citer ni mcm sambungan dari citer Superman 4, bila Superman ni hilangkan diri dari bumi pastu muncul balik selepas beberapa tahun.

tapi pengarah dia pun membuat aku sangat teruja.
tau tak Bryan Singer tu yg buat 2-2 filem X-Men?

No comments: