Wednesday, December 21, 2005

Movie Review

The Narnia Chronicles: The Lion, The Witch & The Wardrobe


aku sker aa Mr Tumnus tu sebut, "Spare 'Ooms" ngan "War Drobe" hehe

ok ok..
ni dari review seorg yg telah membaca bukunyer.
dan aku sgt puas ati.
dorg buleh dikatakan ambik sejibik-sejibik dari buku cuma ubah sesikit jer.
dan byk scene yg crucial dorg telah visualize-kan dgn jayanya.. hurey!!
aku sgt puas ati la jugak.

ok kalu aku nak bagi sinopsis ni aku tak reti nak karang ayat camner..
kalu sesaper yg x baca buku, mebi konfius mana datangnya dunia Narnia tu atau camner lak White Witch tu bleh konker Narnia?
tapi kal ikutkan pala majoriti penengok wayang, sumer bukan jenis otak analisis, main pakai tengoookkk jer.. pastu kuar bilik gelap yg bezakan satu citer tu ngan satu citer lain ialah antara "Best Giler", "Ok laa" dgn "Tak Best"..
Duhh.

ok ni citer 4 org adik-bradik la, Peter, Susan, Edmund ngan Lucy taim huru-hara WW2 kot ntah la depa x ckp, kene dok dgn sorg Profesor ni jauh dari parents dorg (kalu korg nak tau Profesor tu la salah sorg saksi yg menyaksikan bagaimana Narnia tu terjadi dan antara org yg pertama berkoresponden dengan Aslan).
So dorg terjebak dlm dunia Narnia ni dan dapat kalahkan White Witch Jadis dan tunaikan Prophercy dorg sebagai true rulers of Narnia.
lebeh kurang camtu la sinopsisnya.. huhu.. burok nau bahse aku

aa aku sgt suka watak Lucy, dlm buku pun dia mcm sgt charming dan cumel dan bijak.
mcm Peter tu mmg agak kalut sket aa, dia sebagai anak sulung dia nak protect adik-adik dia pastu dia lak mcm tak bebaper ada konfiden.
Susan lak dia ni tgk sumer benda dari segi logik sebab dia rasa dia paling smart.
Edmund lak, typical budak yg ada Middle-Child Syndrome, mmg attention-seeker, sgt annoying dan rasa mcm nak lempang jer.
dan pasal dia la Aslan tu sacrifice diri dia.. bodoh bangang punya budak..
part Aslan mati tu dalam buku dia citer lagi sadis wwooooo.. err.. aku keluag ayag mata la gak sket.. sebab mmg sadis wwwooooo...

aku rasa citer ni besh aa.. ok mcm bebudak, stended aa.. kalu baca buku citer dia pun tader la mcm teruja sgt, sebab buku dia pun buku bebudak.
cuma satu aura jer aku tak dapat - aura Aslan.
Aslan tu supposed to be this great great err something yg bila aku baca buku dia aku dapat rasa la keterreran dan kehebatan Aslan tu..
tapi agaknya Aslan dlm movie ni mcm sikit jer part dia, tu yg tak dpt rasa aura dia tu..


aa aku suka watak Fox tu sebab sore dia macho (sore Rupert Everett tu hehe) and then watak Mr Tumnus.. mcm sgt cumel kan..

aa aku sgt puas ati.. sgt sumer sebab citer ni menjadi aa.
tapi lain-lain kalu dari mata org yg tak baca buku mebi biasa jer kot, maybe they have seen it all kot, the effects, animal talking blablablabla.. seen that, done that..

for me definitely 4 bintang from 5 bintang.
good work, good adaptation.


King Kong

aa..
aaa..

something weird happened.
i don't know why but, never ever in my life i went to see a movie, even how bad the movie was, i NEVER EVER walked out from it.
i've waited and then write reviews about the pain and torture i've been through because that's one of the fun part of watching movies even the bad ones.

King Kong was supposed to be one of the main event of the year.
but somehow i felt a bit, i don't know.. mcm lagu Pudar tu kot ahahaha

giler babih.
dah la tiket dia 11 bucks.
aku tgk sampai Ann Darrow kene kidnap ngan Kong tu jer and then suddenly aku nekad, i stood up and i walked out, just like that.
maybe it's not a biggie deal for a regular movie-goer but for a movie-maniac like me, it's like OMG this is really a HUUUGE thing, especially a penny-pincher like me.
ye la dah la bayar mahal, and then just walked out like that? WTF?

aku pun tatau apsal aku buat camtu.
aku rasa tawar hati tetiba jer.
citer dia besh, aku suka character development dia, and maybe org lain akan cakap starting dia slow, tapi aku suka style Peter Jackson, dia buat keje very meticulously - aha sori aku tak reti nak cari perkataan lain lagi seswai huhu - but ntah la.. aku sewel kot ahaha

so maybe kalu aku rajin nanti aa aku gi tgk balik, tapi rasanya i just want to wait until the dvd comes out.
kalu duit tu aku gi tgk Harry Potter lagi pun besh huhu.. waaa terasa lak rugi..

No comments: