Monday, August 01, 2005

hadiah

MINYAK NAIK LAGI..!!
hadiah kerajaan kepada rakyat sempena hari sambutan kemerdekaan ke 48 tahun..

aku mmg tak paham bab-bab ekonomi nih
apsal minyak kene naik harga supaya kerajaan dapat kurangkan 'beban' untuk menanggung subsidi kepada pihak-pihak tertentu
subsidi apa yg sampai berbilion-bilion hengget?
apsal kitorg plak kene bayar?

mebi yg duduk area kampung atau banda-banda kecik yg kurang trefik jem tader la merasa perit mcm kitorg yg dok KL nih..
contoh mcm aku aa, duet minyak aku bulan-bulan dalam lebeh kurang 500..
apsal byk sangat?
ye la, abah aku hantar aku berambik aku, 2 trip pegi balik tetiap hari..
taim nak balik tu jem dia, masyaallah, mmg teruk giler aa..
padahal dari umah aku gi opis kalu tak jem, 20 menet jer dah sampai..
mcm aku keje dapat gaji untuk baya duet minyak.. pastu minyak tu untuk aku gi keje..

kalu nak naik pablik teransepot, pehh.. mmg pukimak la teransepot KL nih..
bayangkan, dari umah aku la contohnyer nak gi Terminal Putra, bas Putraline tu mcm cibai, tak tetap masa..
suka suki jer nak lalu area depan umah aku atau tak, kalau nak selamat, kene jalan jauh sket gi kat area depan sana, kalu terlepas, tunggu la engko lagi 15 doploh menet plak sampai mampos..
kalu taknak tertinggal bas, kene kuar pepagi buta taim ayam pun blom bangun lagi..
kalu taknak sesusah tunggu bas, saper ada kete tu kene la drive gi stesen LRT, pastu parking plak kene bayar sekali masuk 2 hengget...
2 HENGGET??
sebulan 2 x 5 (4) = 40 hengget senang-senang derang dapat duit pree
pastu naik tren, kalu tambang murah takper.. ni dari rumah aku ke stesen Universiti, dalam RM2.80 tak silap aku
pegi balik dah nak dekat 6 hengget
saper yg beli pas bulanan tu, pengguna plak kene bayar 'prepaid' lebeh kurang 90 hengget untuk sebulan regardless pengguna tu naik ke tak..
org pun ingat, waahh.. untung aa beli pas bulanan, muraahhh..
bodoh!
duit tu masuk dulu, masuk bank, kompeni tu senang-senang dapat faedah.. salah satu depa nak kaya cepat..
sumer sistem kapitalis yahudi la tu..

pastu tren sampai selang 5 menet hari biasa, seingat aku dulu masa LRT baru setat bukak, selang 3 menet dah ada tren
pastu selesa gak, skang ada seten tren tu tader aircon.. WTF??!!

tak lama lagi, org KL ni gi keje untuk sapot diri untuk gi keje, bukan untuk sara hidup..

oh kalu nak komplen panjang berjela la aku nak tulis sini

org mesia ni tak brani nak protes sebab takut kene ISA la, dengan Akta Hasutan la yg diwujudkan untuk menakut-nakutkan rakyat..
kalu aku pun aku tak brani, sekadar cakap blakang jer camni..

tapi pape pun satu jer aku bleh buat.. aku buleh sumpah yg duit yg dorang makan ni duit haram..
aku haramkan duit yg masuk dalam perot depa, duit yg diamanahkan untuk jaga rakyat, tapi depa pakai untuk bagi anak bini depa makan..

aku tak heran satu hari mesia ni turun bencana, tapi yg akan kena pun sapa?
rakyat jelata jugak, yg terlepas sapa? org besar-besar tu jugak..
ye la sapa lagi yg bodoh bangang blajar jer tinggi tapi bodoh piang nak mampos yg cakap tsunami itu hari bukan bala tuhan tapi sekadar 'natural disaster'..

pasal minyak naik ni, aku brani potong jari, sebelum habis tahun ni minyak akan naik lagi..
kaya la engko petronas
tak heran la, member aku yg keje petronas tu senang-senang dapat gaji 11 ribu
mahathir penasehat petronas tu dapat baper la agaknya..
untung bilion-bilion kasik perot kroni boncet..
walhal kat terengganu tu ada lagi org yg hari-hari makan nasik dengan garam..

giler betul mesia skang..

No comments: